Mariefred

För S/S Mariefred i tiden

– Jag dör inte utan båten, säger kapten Claes Insulander med eftertryck. Men jag tycker det här är förskräckligt tråkigt. Jag förtjänar det inte.
För S/S Mariefred i tiden

Det har gått ett par veckor sedan rederibolaget GMÅA:s extra bolagsstämma, där Claes – enligt styrman Mikael Hernfalk och han själv under kuppartade former – avsattes, ägde rum. Den som
tror att Claes förlikat sig med tanken på att inte längre vara ordförande, VD eller köra ångfartyget S/S Mariefred mellan Stockholm och Mariefred i framtiden tror fel. Claes är heligt förbannad.
– Man tackar inte en gammal trotjänare så här.

Enligt Claes handlar saken om att ”museimaffian”, de ”rättrogna som alltid ska ha det som det varit”, försöker ta makten över de som inser att metoden att köra ångfartyg med det miljöovänliga
stenkolet måste ta slut. Inte enbart är kolet farligt för klimatet, det är också mycket tungt att arbeta med.
– De påstår att det finns folk som vill och kan, män i 70-årsåldern, men de kommer inte att orka. De behöver två starka personer som hjälps åt att elda i pannan. På varje tur, hela säsongen. De finns helt enkelt inte, det vet Hernfalk och jag mycket väl.


Mikael Hernfalk har tidigare sagt till MT/Måsen att de båda slitit dag och natt för att hitta eldare som kan jobba under de annorlunda villkor som gäller på ”Majabåten” och Claes håller med.
– Det går inte längre, fartyget kommer inte att kunna fortsätta köra som förut om inte övergången till den mer lättarbetade oljan snart sker.

Att anledningen till att Claes Insulander avsattes skulle vara felaktiga och alltför självsvåldiga beslut förstår han inte alls. Som VD för bolaget hade han rätt att göra det han gjorde och meningen
var bara att få fart på konverteringen till olja, vilket man också sökt och fått pengar för att göra.
– Det är bara något de säger för att få bort mig, säger Claes. Allt handlar om att göra bakåtsträvarna, museimännen, till lags. De som avsatte mig gjorde det för att kunna fortsätta med det gamla stenkolet - som ändå snart kommer att förbjudas.

Att ångloksdrivna tåg, som det på Museijärnvägen i Mariefred, kan fortsätta med kol beror på en mycket lägre förbrukning och att andra ångfartyg, som S/S Ejdern, också kan fortsätta med kol säger Claes beror på en mycket lägre fart. Det är något som inte är aktuellt för ”Majabåten”. Målet för den gamla kaptenen, 76 år i år och engagerad i verksamheten under hela sitt vuxna liv, är att möjliggöra för S/S Mariefred att fortsätta den trad som hon haft sedan 1903. Då är en övergång till en miljövänlig form av olja som bränsle det enda sättet.
– Eftersom allt tar tid kan jag tänka mig att fortsätta med stenkol också nästa sommar, 2022, men sen får det vara slut. Till säsongen 2023 måste förändringen ha gjorts.

Några planer på att inte fortsätta köra Majabåten, om han får chansen, har han inte. Han ”älskar inte båten” som han uttrycker det, ”kan förstås leva utan henne”, men både hon och han förtjänar ett bättre öde.
– Jag önskar båten ett långt och fortsatt bra liv. Det förtjänar hon. Själv förtjänar jag en bättre avslutning än det här. Som det här gått till är det inte klokt. Ovärdigt är ordet.

Nästa vecka lämnar han tillsammans med Mikael Hernfalk in en protest till Länstyrelsen. De båda vill ha undersökt om processen att avsätta Claes gått rätt till. Det kommer att ta ett tag tills ett svar kommer, men Claes kan inget annat göra än att vänta.

Som det är nu famlar jag i mörkret. Jag vet inte vad som kommer att hända. Det jag vet är att fartyget måste tas om hand på lång sikt, för både människa och miljö.


MT/Måsen pratade förra veckan med Lennart Rydberg, ordförande i rederibolaget GMÅA. Han beklagade då att det blivit ”pajkastning” i denna fråga och att det inte varit meningen att kaptenen skulle ta illa vid sig på detta sätt. ”Han har tagit beslut som en enskild styrelsemedlem inte får ta”, sa Rydberg till MT/Måsen, ”det får ingen göra, inte i någon styrelse.” ”Nu måste vi dock se framåt och lyssna på vad den tillsatta utredningen säger.”

Fortsätt läsa

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta. Privacy Policy
OK