Tågkaoset fortsätter: “Det är som att åka tåg i Malaysia, man får stå där och vänta i några timmar”

Trots att Mälardalstrafik har satt stor press på MTR sedan deras övertagande av Mälardalens tågtrafik, har tågtrafiken i regionen sällan skådat en mer kaosartad situation. I december 2021 tog järnvägsföretaget MTR över Mälardalstrafiken av SJ och sedan dess har de inställda tågen varit mer en regel än ett undantag. Frustrationen växer bland resenärerna och många undrar när tågkaoset ska få ett slut.

“All tid som jag skulle haft hemma och spenderat med mina barn får jag istället spendera på Centralen”, säger Lena Falk. Foto: Privat

Bensinpriserna stiger och klimatomställningen önskar att fler åker kollektivtrafik. Samtidigt har MTR:s övertagande från SJ av Mälardalens tågtrafik gjort att fler måste ta bilen till jobbet för att komma i tid. Inställningarna och förseningarna av tågen har blivit det normala och ingen kan lita att tågen kommer att vara i tid längre. Dessutom har införandet av sommartidtabeller gjort att tågen är färre men ändå ställs de in.

Lena Falk bor i Nykvarn och pendlar till Stockholm på grund av sitt jobb. Efter att hon under morgonen hade tagit sig till tåget och det än en gång ställdes tåget in fick hon nog. Lena fick avstyra sin resa och gå hem igen för att jobba hemifrån. Att ta bilen är inget alternativ för Lena och om hon måste åka till jobbet har hon fått börja ta en omväg med pendeltåget på en och en halv timme. Vid hemresan är det ännu värre då hon ofta blir fast i Stockholm på grund av de inställda tågen eller perrongbyte som hon ibland inte hinner springa till förrän tåget har gått. – Jag blev hemma idag för att jag blev så arg. Efter pandemin har tågtrafiken varit under all kritik. Det är som att åka tåg i Malaysia, man får stå där och vänta i några timmar, sen får man se om det kommer ett tåg. Av alla gånger jag åker så är tåget i tid ungefär en gång per vecka. Det har snarare blivit ett undantag att tåget kommer i tid än tvärtom och man känner bara – ska det fungera så här? Vi får ingen information och man känner sig så otroligt hjälplös, säger Lena.


“Om ett tåg är inställt på grund av personalfrånvaro bör Mälartåg kunna gå ut med denna information tidigare och inte 5 minuter efter avgångstiden”, säger pendlaren Jens Holmen. Byline: Foto: Matthias Pfeil

Någon som håller med om att informationen om förseningarna och de inställda tåget är bristfällig är Jens Holmén. Likt Lena pendlar Jens dagligen till jobbet med Mälartåg men mellan Stockholm och Eskilstuna. Trots att Jens ständigt försöker hålla sig uppdaterad om tågtiderna och att han har fem minuters gångavstånd från sin arbetsplats till perrongen, kan tåget vara i tid från det att han lämnar jobbet och inställt när Jens väl är framme.

– Informationen kommer alldeles för sent enligt mig. Om ett tåg är inställt pga personalfrånvaro bör Mälartåg kunna gå ut med denna information tidigare och inte 5 minuter efter avgångstiden.


Enligt Lena skapar den bristfälliga informationen en enorm frustration, och hon menar att det inte finns någon som tar ansvar eller bryr sig om att resenärer är beroende av tågen för att ta sig till jobbet eller skolan. Trots att det finns förklaringar såsom personalbrist, fordonsfel och tågvändningar är det något resenärerna får leta reda på själva eller ringa kundtjänst om.

Att tågen ställs in i sista minuten och förseningarna blir fler och fler, påverkar inte bara jobbsituationen, enligt Lena och Jens. Det påverkar även privatlivet och ens möjlighet till återhämtning. För Lena har det skapat en stress och oro att hon ska sitta fast i Stockholm och inte kunna ta sig hem till sina barn. – All tid som jag skulle haft hemma och spenderat med mina barn får jag istället spendera på Centralen i Stockholm. Alla hållpunkter blir ruckade på och man får ingen fritid, man blir fast och får sitta och vänta på tågen istället.

För att kompensera för de uteblivna resorna har Mälardalstrafik gjort det möjligt för resenärerna att få tillbaka sina pengar. Det är dock krångligt och kräver mycket tålamod och teknisk färdighet från resenärerna. Många blir således utan resa och utan ekonomisk kompensation. MTR har på sin hemsida gått ut med att de jobbar hårt för att tillsätta lokförare och de försöker få tågpersonalen att sälja sina semestrar för att motverka personalbristen.